Sunday 25 November 2012

Bola-bola ;)

Assalamualaikum, salam AHAD~

Act ni baru balik dari HIMPUNAN WANITA MUDA MALAYSIA dan KONVENSYEN PEMIMPIN NASIONAL. Huhh,, penat sangat~ tapi best! :D

At the same time aku PM untuk MDS intake diploma daripada 19-22/11 KPMD (kursus pemimpin minggu destini siswa) and 23- 28/11 MDS (minggu destini siswa), kalau yg bukan UiTM, MDS ni orentasi untuk junior baru masuk. 

Penat, memang semua orang penat, memang minggu ni banyak sangat kerja, banyak sangat program. Bertindih-tindih program, meeting, test lagi~ kadang-kadang sampai dah tak tahu nak pergi mana, mana lagi penting, dilemma~ Tapi walau apa-apa pun, aku okay je :)

hmm,, mesti pelik dengan tajuk entri, bola-bola~ teringat satu kata-kata ni,

"People who fall the HARDEST, bounce back the HIGHEST"

Orang selalu guna RODA untuk describe kehidupan, "hidup kita macam roda, kejap di atas, kejap di bawah, bla bla bla" tapi kalau sekadar roda, yang tak ada usaha, just bergantung pada nasib, tanpa berusaha untuk mengubah nasib tu buat apaaaa??

SO, bagi aku~ (anologi sendiri) 
Hidup kita macam bola, semakin kuat hentakan kita terima, makin tinggi ia melantun balik.
Semakin banyak tekanan yang kita terima, semakin kita kuat :)


Kadang-kadang kita rasa lemah, kadang-kadang kita rasa kuat. Macam bola, memang ada suatu masa kita keras, kita kuat, bila dihentak melantun kuat. Ada masa kita lembik, kita lemah, bila dihentak-hentak, ditekan-tekan, makin ia lembik. 
Sebab itu, kita kena selalu pam bola, kena selalu isi dengan kerohanian, isi dengan self motivation. Barulah bola tu keras dan melantun kuat :)

(wahh,, tetiba malam-malam mcm ni bersastera pulak :p)

Macam iman kita, iman kita macam air, jika dibiar, ia akan kering. Sebab tu, kita kena selalu refill. 

Kadang-kadang bila ada masalah dan terasa nak ceritakan kepada orang lain, kita tak perlukan nasihat pun, kita tak perlu pun jalan penyelesaian, kita tak perlu pun bantuan, kita cuma perlukan pendengar yang setia :)

Betul tak? 

Apa gunanya kawan yang ramai, jika tak ada seorang pun yang ada masa kita susah? 
Apa gunanya kawan yang ramai, jika bila minta bantuan dia hilang? 
Apa gunanya kawan yang ramai, jika dia tak ada semasa kita memerlukan? 

Kita selalu cakap macam ni, TAPI adakah kita kawan yang baik? 
Adakah kita pendengar yang baik? 
Adakah kita penasihat yang baik? 
Tepuk dada, tanya diri sendiri.

Sebagai kawan, aku pun masih belajar untuk jadi kawan yang baik. Masih belajar menjadi anak yang baik, masih belajar menjadi pelajar yang baik. Cuma kadang-kadang kita LUPA, kita LEKA. 

Cumanya, ingatkanlah aku bila aku terlupa~ 
Ingatkan aku jika aku tersasar~
Ingatkan aku jika aku menjauh~

Itulah gunanya KAWAN kan? :)

Kadang-kadang kita mengeluh, 
kadang-kadang kita rasa putus asa, 
kadang-kadang kita rasa AMAT PENAT.

Tapi ingatlah, apa yang kita buat adalah IBADAH. Yang penting niat kita, keikhlasan kita. :)

Untuk SMF yang disayangi, jangan rasa berat dengan amanah kita, anggap ia sebagai IBADAH. ( Musaadah Yusof, 2012)



Masa untuk menaip: 30 minit :)

*lama tak menaip, rasa lega sikit. Thanks KAWAN BARU kenal tadi yg follow blog saya. Balik terus update :)



2 comments:

  1. mak aih yam.....

    lamonyor menaip.....

    from:-

    Fariz Reza Dot Com

    ReplyDelete
  2. X sngka plak blog ko num 4 dlm msia., haha.. Truskn usha anda., lg best ble ko post bnd2 brmanfaat, pngajarn., myb x yh la nk copy paste., amek pngjrn n pnglaman yg ko dpt spnjg hdup ko suda,

    ReplyDelete