Thursday 28 March 2013

C I N T A

Assalamualaikum,

Sekarang di bilik gerakan, update mana yang patut. Susun jadual untuk bulan depan sebelum balik JB weekend ni sbb weeding abang yang paling busuk. Harapnya lepas ni, dah tak busuk lagi. Hahaha. Bakal kakak ipar, kak wanie take note. Hahaha

Tarikh yang cantik --> 31/3/13, bersamaan dengan tarikh modul KI :(

Macam tak sangka abang nak kahwin, seriousss macam-macam perasaan ada. 
Perasaan happy ada, sedih ada. 

Sedih sebab lepas ni dah tak boleh la nak ngada-ngada dengan abang lagi macam dulu,.
Sedih sebab lepas ni dah tak dpt spend masa selalu dengan abang.
Sedih sebab kena share abang dengan orang-orang lain. ---> geli pulak! :p
Sedih sebab abang mesti akan berubah jadi lebih SERIOUSS dari sekarang. -->pernah ke seriouss? 

Tapi apa-apa pun, HAPPY sebab.

Abang dapat capai apa yang diimpikan, actually dari tahun lepas lagi abang nak mempercepatkan perkahwinan ni walaupun masa tu duit pun cukup-cukup, kerja pun tak tetap. Tapi kalau dah jodoh tak kemana. :))

Serious bagi aku, kisah abang aku dan bakal kakak ipar sangatlah sweet. Kalau dibandingkan cerita-cerita cinta yang ada dekat novel, tv, sinetron, bla bla...

Sebabnya, pertemuan mereka di Makkah. Tak contact apa-apa, terjumpa semula di Malaysia dalam pertemuan yang tak jangka-jangka. Sebelum jumpa buat kali pertama, abang dapat bayangan seorang wanita seaakan-akan bakal kakak ipar masa sujud terakhir di depan kaabah. 

Alhamdulillah, walaupun dapat banyak halangan dari pihak ketiga, keempat, kelima dan seterusnya. Mereka bertunang 6 bulan lepas buat umrah. Dan sabtu ini (30/3) ini akan menikah di Johor Bahru, 31/3/13 majlis persandingan belah perempuan. Harapnya semua berjalan lancar. 

CANTIK  sangat gambar ni! <3

Bagi aku, Islam itu MUDAH. Tetapi ADAT itu susah. Sebabnya, Islam tak minta pun hantaran beribu-ribu, buat dokumen ini itu, kena ada ini itu. Tapi nak buat macam mana, kita orang Melayu, perlu ikut kehendak orang yang lebih tua. 

Lagi satu, Islam tak cakap pun. Kalau nak kahwin, kena ada KERETA sekurangnya 2 biji, RUMAH sekurangnya rumah banglo, DUIT kalau boleh 7 angka dalam bank, KERJA kalau boleh kalah perdana menteri. Mentaliti macam inilah yang membuatkan orang sampai ke tua tak kahwin, zina berleluasa, anak luar nikah, masalah sosial dan sebagainya. 

Sampaikan ada yang berhutang bank untuk buat majlis kahwin. Kahwin atas dasar hutang? Hmm. 

Sebenarnya faktor kewangan mmg tak dpt dinafikan memang sangat penting sebelum perkahwinan. Tetapi perlu juga fikir soal KESEDIAAN. 

Kaum hawa~ Please sebelum decide untuk pilih the only one, fikir dan tanya diri sendiri.

1. Adakah dia boleh jadi imam kepada kita.
2. Adakah dia boleh mengazankan bakal cahaya mata.
3. Adakah dia faham kita dan ada sikap toleransi
4. Adakah dia MENGHORMATI kita sebagai kaum yang lemah
5. Adakah dia memahami kita yang kadang happy kadang moody. (perlu jugak ke)
6. Adakah dia membuatkan kita makin ingat kepada ALLAH. :)

Untuk kaum hawa pula, kita duduk pilih yang baik je. Tapi, kita pun kenalah memperbaiki diri kita, start NOW! Sebab utama --> kita akan menjadi bakal ibu kepada anak-anak kita. 

Satu benda lagi --> MASAK, okay next topik, bosan dengan topik masak. HAHAHA :p

Ayah selalu cakap pada aku dan kakak --> 
Yam, mah... Selagi ayah hidup, hantaran anak perempuan ayah bawah RM1000. Ayah bukan nak jual anak. Majlis pun tak ada persandingan dan buat sederhana untuk elakkan pembaziran.

Pada mulanya, respon aku dan kakak --> no respon and gelak sebab mcm jauh sangat nak fikir semua-semua ni. HAHA. Biarlah masa yang menentukannya. Hmm. 

Ayah pun selalu tanya, "yam bila nak cari? Kat pejabat ayah ramai yang dah umur 30+ pun tak kahwin lagi, sbb perempuan makin ramai, lelaki makin sikit yang boleh dibuat suami"

Aku --> no respon then gelak. AGAIN! Tiap kali balik akan ditanya soalan yang sama dan fakta yang sama. Huhh. 

Sebelum ni aku ada post satu entri --> ayat-ayat cinta seorang secret admirer, kat situ ada aku tulis tentang C I N T A <3

Rasanya, normal la kot untuk remaja seusia aku untuk cakap tentang ni. Memang jadi topik hangat tiap kali jumpa?? Betul tak? And mesti semua masih lagi mencari-cari lagi-lagi student final year, betul tak? =,="

Cuma kadang komitmen dan tanggungjawab buat kita abaikan segala perasaan, segala benda-benda ni. --> banyak lagi kot benda nak fikir. 

Dan aku pegang:

Kalau boleh C I N T A itu biarlah yang pertama dan terakhir dan mengikut syarak Islam. 
Janganlah disebabkan  C I N T A kita lupa akan segala halal dan haram. 
Ada C I N T A yang membawa kepada kebaikan, ada juga C I N T A yang membawa kepada kemudaratan.
Harapnya C I N T A itu mendapat keredhaan Allah dan bukannya kemurkaan Allah.

Ada beberapa sahabat pesan --> Maryam... jaga hati. 
Terima kasih sahabat. InsyaAllah :)

Kalau dah jodoh tak kemana. Yes, aku percaya statement ni. 

Malam ni meeting di Shah Alam, salam asar :)

ini masa majlis pertunangan abang:)


aku-abang-kak wanie-mak-kakak




2 comments:

  1. salam.. sweet :) jge hati...insya ALLAH ALLAH akn jge hati kita dan hati psgn kita..sesungguhnya jdoh itu rahsia ALLAH.. saatnya akn tiba bila ALLAH rasa itu adlah saat kita untuk bersatu,.. andai bukan didunia,diakhirat sanalah ^________^

    ReplyDelete