Friday 4 January 2013

JOM study --> perihal kanak-kanak 2.0

Assalamualaikum, okay disebabkan mengantuk and bosan asyik baca, tulis. Untuk subjek kanak-kanak ni, best pulak menaip :)

Hari tu masa test viva peads just CONGENITAL MALFORMATION dan MOVEMENT DISORDER.
Now nak cerita tentang subjek awal-awal sem, 

COGNITIVE DISORDER --> totally related to brain.

Yg ni ringkasan jelah tau, n aku tulis dalam bahasa melayu. Supaya adik-adik, kakak-kakak, abang-abang yg bukan dlm science pun boleh faham :)
Yg dah tahu senyap, buat-buat tak tahu. Haha 

Okay, cognitive disorder ni maksudnya kognitif. Okay, tak lawak. Haha.

Cognitive ni adalah mental process, relate dengan semualah, attention, perception, memory, problem solving. Yg memang 100% dikawal oleh otak-otak kita.

Jadi, untuk kanak-kanak yg ada masalah dengan cognitive ni banyakkkk. Yg famous
1. Pervasive developmental disorders
2. Attention deficit disorder (ADHD)
3. Conduct Disorder
4. Learning disabilities
5. Mental retardation

Aku explain satu2 k.

1. Pervasive Developmental disorders. Nama pun dah pelik, haha.
Okay yg ni nama besar based on DSM-IV. Ada 5 types dalam ni,
a. Autism
2. Childhood Disintegrative
3. Pervasive DEvelopmental Disorder
4. Asperger`s disorder
5. Rett syndrome

Yg ditekankan dan best adalah autism, asperger`s disorder dan Rett's syndrome.

AUTISM 
Define --> Developmental disabilities that effects a child's communication, social interaction skills and patterns of behavior.

Rasanya ada yg dah tahu tentang penyakit ni. Kalau yg tak tahu, pernah tak tengok cerita hindustan "MY NAME IS KHAN"? Shah Rukh Khan berlakon, mungkin ada yg assume dia gila dalam cerita tu, tp sebenarnya tak. Nama penyakit tu autism, memang ada sejak lahir tp ikut la severity tu. Ada yg mild ada yg okay. Tp yg aku perasan kan, kanak-kanak autism ni ada speciality masing-masing and kadang-kadang lagi hebat dari kanak-kanak normal. Mcm power rangers kan, setiap org ada special masing-masing. :)

Itulah, Allah maha adil, setiap kekurangan ada kelebihan :)

Causes --> 
brain abnormalities
genetic event but not single gene/group account for all autism cases
not caused by one single factor
environmental factors

Selalunya causes untuk autism ni adalah genetic, sesiapa yg ada sejarah keluarga yg ada penyakit ni ada tendencies untuk dapat jugak. Dan selalunya kanak-kanak autism ni akan associated with other conditions mcm ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), OCD (obsessive Compulsive Disorder), learning disability, dowm syndrome, hyperlexia dll.

Tapi jangan risau, progressive of disablity boleh berkurang kalau selalu p treatment.

Kanak-kanak autism ada 3 area of impairment
1. IMPAIRMENT OF COMMUNICATION
- no shared attention
- inappropriate eye contact
- lack of communication intent
- repeating words
- pronoun reversal

LANGUAGE
- poor auditory skills
- difficulty with sequencing
- lack of understanding
dll

Act banyak sangat, kalau perasan, kanak-kanak ni memang susah sangat nak buat eye-contact dengan org lain dan kurang bercakap. Selalu berada di dunia sendiri.

2. IMPAIRMENT OF SOCIAL INTERACTION
- lack of attention to people
- treating people as inanimate objects
- not responding when addressed in group
- needing personal space
- inability to interact with others

Disebabkan kurang attention, kanak-kanak ni susah nak bersocial dan berkawan, even dengan family sendiri.

3. IMPAIRMENT OF FLEXIBILITY OF THOUGHT AND BEHAVIOR
- narrow interests and obsessions
- rigidity - difficult with changes
- unusual coping mechanism
- difficulty with generalization, problem solving

Kanak-kanak ni susah nak terima benda baru, contohnya kalau dia minat melukis, just tu je dia minta, dan tak suka changes.

TAPI, walau banyak2 kekurangan untuk kanak-kanak ni, mereka lagi jujur drpd kita. Kalau minat kat something, mereka akan focus 100% dengan benda tu, dan strong visual performance skills. Ada yg jadi pelukis terkenal, ada yg jadi researhers, ada yg jadi programmer. Hebat kan? :)

ASPERGER'S DISORDER
Penyakit ni termasuk dalam autism jugak.
Kanak2 ni have a 

- few facial expressions

- have difficulty reading the body language of others

- they might engage in obsessive routines

- display an unusual sensitivity to sensory stimuli (for example, they may be bothered by a light that no one else notices; they may cover their ears to block out sounds in the environment; or they might prefer to wear clothing made only of a certain material).

- motor delays, clumsiness, limited interests, and peculiar preoccupations. 

TAPI, kanak2 asperger ni memeng sangat PANDAI, GENIUS. 




RETT`s SYNDROME

Define --> Rett syndrome is a disorder of the nervous system that leads to developmental reversals, especially in the areas of expressive language and hand use.

Mostly perempuan, sebab kalau lelaki memang akan berlaku keguguran masa mengandung.
Hmm, tak ada dalam nota. Kena study lagi tentang ni, nanti aku tambah. 



2. ATTENTION- DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDERS (ADHD)

Kalau ada anak/ adik/ anak sedara yg tak reti duduk diam  yg melompat sana sini, buat bising, suka makan gula-gula, tak boleh concentrate dalam kelas itulah salah satu symptome ADHD ni. 

Sebabnya ramai yg tak tahu tentang penyakit ni, kesian kanak2 tu. Kena marah, kena tengking, kena pukul? Sebabnya tak reti duduk diam kacau org. 

Causes --> GENETIC, lack of serotonin

INATTENTIVES, HYPERACTIVITy, IMPULSIVENESS

Symptom
1. INATTENTIVENESS
- lacks of attention to detail, make careless mistake
- has difficulty sustaining attention
- doesn seem to listen
- fails to follow/ fails to finish projects
- easily distract
- forgetfull

Selalunya kanak-kanak ADHD memang susah sangat nak focus. Bila study dekat sekolah, memang senang sangat distact dengan benda-benda lain dan senang khayal. 

2. HYPERACTIVITY, IMPULSIVITY
- leaves seat when inappropriate
- runs/ climbs extensively
- has difficulty playing quietlt
- often "on the go", or driven by a motor
- talks excessively

Huhh, memang susah nak jaga, Seriousss,, kanak-kanak ni suka panjat sana sini, menjerit-jerit, cakap tak henti-henti. Tp best jugak kan. Haha 

Primary problem, BRAIN. Diminish arousal of nervous system, then decreased blood flow to prefrontal cortex and pathaways connecting to limbic system (caudate nucleus, striatum)

--> masalah dekat otak, bahagian arousal (yg control attention), menyebabkan kurang peredaran darah ke bahagian depan otak yg control attention, limbic system (memory, emosi dll)

Treatment --> counseling, drugs, dll
Dannnn, kalau ada kanak-kanak yg disyaki hyperactive jangan bagi makan gula-gula banyak sangat. Nanti jadi lebih hyper.


3. LEARNING DISORDER
okayy, yg ni best. Siapa pernah tengok cerita hindustan Amir Khan? Dyslexia? 
Yg ada masalah dengan pembelajaran? Ada 8 jenis LD, dan dyslexia termasuk dalam ni.

1. Dyslexia - language and reading

2. Dyscalculia - arithmatic and math

3. Dysgraphia - writing

4. Dyspraxia - motor coordination

5. Central auditory processing disorder - processing, 
remembering language

6. Non-verbal learning disorders 

7. Visual perceptual - cannot copy, reverse letter

8. Language disorder (aphasia)


ANd aku, kena hafal setiap satu beserta symptom. Kalau kanak-kanak ni akan ditempatkan di sekolah pendidikan khas, akan ada guru khas akan ajar mereka. :)

4. CONDUCT DISORDER
Okay, yg ni pulak BAHAYA. SANGAT BAHAYA. Kanak-kanak yg ada penyakit ni selalu melawan cakap parents, ada kemungkinan guna dadah, rokok, alcohol dalam usia yang SANGAT MUDA.
Kurang empathy kpd org lain dan jadi aggressive to animal and other people DAN tunjuk perasaan SUKA bila dah buat something tak elok kpd org/binatang.

Symptome 
- using WEAPONS in physical fight
- frequent lying
- criminal behavior ( stealing, lighting fires, breaking into houses)
- tendency to run away from hone
- suicidal tendencies

selalunya benda-benda ni disebabkan IBU BAPA itu sendiri. Drug addict semasa mengandung, family conflict, poverty, genetic. Kesian3. :(

MEMANG BAHAYA. 

5. MENTAL RETARDATION
define --> impaired cognitive functioning and deficits in two or more adaptive behaviors with onset before the age of 18.

Causes 
- infection
- chromosomal abnormalities
- environmental
- genetic
- toxic. trauma

Effct
Problems in learning, functioning due to intellectual disability
behavioral problems
sensory impairment
social problems, dll

Ada yg sampaikan parents kena jaga 24 kanak-kanak ni. Sebabnya kanak-kanak ni tak boleh independent dalam kehidupan harian mereka. Itulah tugas kami, as an Occupational Therapist untuk assist patient and caregiver. *tetiba

Org selalu tanya, kami as an occupational therapist buat apa. Kami belajar orthopedic, kami belajar tentang kanak-kanak, kami belajar tentang mental disorder, kami belajar semua sekali. Apa yg kami buat? Kami bantu mereka untuk jadi lebih independence dalam kehidupan harian, dalam semua sekali. And OT adalah pilihan pertama aku masa isi upu lepas matrik dulu. :)

Kalau tak pandai makan, tak pandai mandi, tak pandai pakai baju, tak pandai bersosial. KAMI AKAN AJAR DAN BANTU MEREKA SELAGI BOLEH.

Apa beza physiotherapy? Physiotherapy more tu physical, kami more to functional, Lain kan? :)

So, ambillah OT, semua benda korang kena belajar. A-Z, bukan theory je, Tp practical sekali, kena creative. Aku harap dapat terus belajar, terus belajar, terus belajar dalam OT ni. Walau susah, belajar susah, nak dapat DL susah, Tp aku suka cabaran :)

Kalau ada peluang sambung master then PhD. Ya Allah, permudahkanlah urusanku. Tetapkan dalam hati, BELAJAR KERANA ALLAH. :)

Okay, aku start benda ni dri 12.30tghari tadi dan berakhir 2.30ptg. 3 JAM! Patutlah lapar. Haha, Exam peads rabu ni (9/1/2013) hope dapat buat exam dengan tenang sambil senyum. Haha :)

Okay, Assalamualaikum. Selamat study and all the best! 

4 comments:

  1. ^^v
    suke2..
    kteorang blajar smua ni dalam sbjek pembelajaran dan perkembangan pelajar...
    sbjek Universiti..
    wajib amek..
    dh cm amek BIO plak..
    gudluck..
    smge doa yg dipinta makbul..
    amin3..
    =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh yeke, haha, Thanks, Sama jugak, all the best!

      Delete
  2. nice blog n in4mation tu sng nk phm..btw all da best 4 ur final kak maryam..=)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih... Moga Allah perkenankan apa yg penulis hajati. Terima kasih membantu dgn translate semula dsm 4 sbb saya dr klngn guru Bahasa Arab tak tau nk rujuk di mana terjemahannya...

    ReplyDelete