Friday 17 October 2014

Hasil tangkapan 4 minggu :)

Assalamualaikum, selamat petang :)


Sebelum itu, nak minta maaf sebab entry sekarang tak ada gambar sebab setiap hari pakai uniform clinical. Hee

Alhamdulillah, berjaya mengharungi 4 minggu clinical sorang-sorang dekat sini. Masa mula-mula rasa nervous + scary, sebab fikir nanti lunch ke program apa-apa semua sorang-sorang. Then cakap dalam hati "Macam kau tak biasa je kan makan sorang-sorang, buat apa apa sorang-sorang". Haha.

Yela, sampai bila kita nak bergantung pada orang. Now, dah 4 minggu. Alhamdulillah, disebabkan sorang-sorang lah maybe dapat attention lebih. Kalau ada case yang rare, mesti therapist dekat sini panggil. Kalau ada therapist ada nak pergi job visit, home visit mesti di ajak. Kalau ada patient othopedic contohya untuk case spinal dekat ward, mesti kena ajak naik ward. Jadi macam-macam ward dah pernah naik, ward ICU,ward orthopaedic perempuan, ward orthopaedic lelaki, ward first class. Tingal ward diraja je belum jejak. Hee :)

Rasa untung dapat practical dekat HSA sebabnya, semua case satu Johor refer dekat sini sbb most specialist ada dekat sini. Untuk kami, yang untungya syarikat orthotics (kaki palsu) pun refer dekat sini. Jadi patient amputation semua akan dtg HSA utk kaki palsu. Then datang department OT untuk training kaki palsu.

Jadual,
Ahad: Outpatient orthopaedic
Isnin: Outpatient orthopaedic
Selasa: Pain clinic
Rabu: Rehab clinic
Khais: Rehab clinic

Untuk pain dan rehab clinic, kadang-kadang ikut sebab outpatient othopedic lagi memerlukan.
So, inilah antara hasil-hasil yang sempat ditangkap,

 
 
Heel protector, digunakan untuk mengurangkan risiko sore (luka) di bahagian buku lali atau tumit kaki. Yang ini memang 100% handmade, dicipta oleh Puan Laila, therapist yang menjaga case spinal injury. Bahan : kain bandage, span, strap.
 
 
Ini namanya splint, dibuat depend on type of injury and function. Yang ini,saya yang buat. Diperbuat daripada thermoplastic, direndam dengan air panas sehingga lembut. Akhirnya di "mould" di tangan patient. Splint ada macam-macam jenis, ini adalah "Thumb abduction splint". Digunakan untuk meningkatkan angle gengaman. Case uncle ini memang sangat menarik and sangat berani, uncle kena rompak, perompak acu pisau, uncle ini rampas pisau sampai terbelah tangan. Kena jahit, disebabkan parut, bukaan genggaman uncle ini kurang. Jadi, splint ini digunakan utk meningkatkan bukaan genggaman.


 
Ini namanya pressure garment, dipakaikan pada anggota badan yang terbakar. Kami ukur bahagian badan yang terbakar, ada pengiraan untuk dapatkan ukuran yang perlu dijahit. Semuanya handmade :)
 
 


Ini pun namanya splint,tapi function splint ini berbeza dengan yang tadi. Yang ini untuk patient kanak-kanak yang ada gross motor delay. Sangat complicated untuk buat jenis ini.

Okayyy, sampai sini perkongsian saya. Semoga bermanfaat :)

#OccupationalTherapistToBe

No comments:

Post a Comment