Sunday 30 September 2012

Free Dayssss :D

Assalamualaikum,,

Free,, Free,, hari ini hari ahad, n aku free sangat :)
alhamdulillah, masa yang Allah bagi sama setiap orang, cuma pandai atau tidak je kita gunakan,,

sanggup tak makan, sbb malas nak keluar.. tolonglahhh,, hari ni, aku nak menghabiskan masa kat bilik, PENAT, rasa mcm dah sebulan tak rasa free mcm ni,, haha :D

bila fikir balik,, adakah aku workaholic? hmm, entahlah..
tak reti lahh nak duduk diam, kalau sehari dua tak apa, kalau berbulan2,, haisshh tak boleh, tak boleh, haha

haa,, teringat masa lepas SPM, mostly org dah habis exam terus p cari kerja,, tapi aku? relax2 dekat rumah, sebulan relax dekat rumah, boring baru nak cari kerja,, memang dah tak ada laa kerja kosong, plan nak kerja kat Jusco, tapi tak ada rezeki, then dapat kerja dekat kedai kecantikan dekat Giant, mmg Giant n Jusco dekat jela dengan rumah :D

then, first day kerja, kena bagi flyers2, memang mula2 malu sangat, mcm ni rupanya perasaan kerja,, berdiri je,, 12 jam kot! free time makan n solat je, then esok pagi, mak aku kata, tak payah la kerja, aku pun mcm tak larat nak bangun, lenguh ni haa kaki berdiri lama2 sbb tak biasa, terus berhenti kerja,,
sehari jelahh kerja, haha,:p

then, mggu lepas tu, aku jumpa satu flyers tentang kelas kemahiran, ada mcm2, semua kena bayar, n ada 2 kursus ni for~~~~ freeeee,,

1. landskap pembinaan
2. wiring

so masa tu apply la landskap pembinaan, saja2, dah bosan sangat dekat rumahhh.. then DAPAT call,,
tak fikir panjang aku terus ACCEPT, prinsip aku ilmu itu luas, ia tak datang sendiri, KITA KENA CARI..
tak kisahlah kita siapa, nak ambil medic ke, ambil engineering ke, ambil pertanian ke, tak salah jika kita nak tambah ilmu yang lain,  cita-cita aku bukan nak jadi technician ke apa, tp sebab ILMU, cita-cita aku, 
AKU NAK JADI SEORANG YANG SERBA BOLEH
tak kisah org nak cakap apa, 
"maryam, biar betul kau nak blaja wiring"
"maryam, tak takut ke?"
"maryam, boleh ke buat semua tu?"
aku ambil semua ni sebagai cabaran, walaupun mula2 malu sebab mostly lelaki yang ambil kursus tu, n org pun tak percaya aku masuk~~~ haha :p
aku pun masuk jelahh,, n kena duduk hostel, 3 bulan kursus tu, baguslahh,, org lain p PLKN, kerja,aku p kursus, haha, bila sampai2 tu teruslahh isi borang, ada borang perjanjian semua,, 

bila masuk bilik hostel,, haiyaaa,, rasa mcm nak balik je,, first day kat sana aku menangis,, SERIUS,
sbb tempat tu menakutkan n kotor sangat, maybe org sebelum ni tak jaga, lantai, dinding semua bersawang, bersin2, selsema terus,, tandas dia, Ya Allah, berlumut semua, tak dpt nak cerita, teruk GILA! the worst bg aku,, rumah n bilik tak boleh kunci, then parents aku tanya
"yam, betul nak masuk sini??"
masa tu dalam hati nak balik, tak nak la masuk situ, tapi dalam surat perjanjian, kalau keluar tanpa sebab muhasabah kena bayar denda, n denda dia sangat tinggi,, tak apa lahh,, *dalam hati Allah jela tahu*

masa tengok parents aku balik, mmg sedih la, tak sangka tempat ni mcm ni, =,="

hari tu jugak, aku kemas semua, satu rumah aku kemas sorang, masa tu ada 7 orang je perempuan, tp yg lain tu mcm tak kisah je, aku?? hmm,, memang tak tahan dengan berhabuk2 mcm tu, huhu
dinding, lantai, loker, katil, kipas, semua lap, terus p beli mangga semua bagai, penyapu, semua2 lahh,, hari tu jugak kemas semua, mlm pertama kat situ, agak sedih laaaa,,  tp benda dah jadi, 

then, ada orentasi, 2 hari je, masa pngenalan kursus, terkejut gilaaa,, kursus yg aku ambil tu  kena simen, bina2 landskap, kolam semua,, hahaha,, tulah tak buat research, hahaha,, lawak gilaa,, terbayang aku tgah buat simen, kolam ikan, semua kat tengah panas, bila aku bgtahu mak, mak cakap,, tukarlah satu lagi kursus tu nanti gelap la apa laa,, haha

aku pun terus tukar kursus wiring, masa tu tak tahu apa2 pun pasal wiring, just masa fizik SPM dulu tu jelahh, bila dah start kelas, terkejut, ada 3 perempuan n 17 lelaki!
tak pernah2 kelas aku ramai lelaki mcm tu, rasa janggal n pelikss~~ =,="

hahaa,, lawak laa,, nasib baik 2 org kwn aku tu baik je,, :D
sepanjang 3 bulan kat sana, mcm2 aku belajar, mcm2 makanan yang aku tak pernah makan aku makan, masa tu jugak aku kena pakai topi kuning yang besar tu n kasut besar,  hahahaha, dapat free toolbox, topi, baju, kasut, buku, 
kteorg just ada LULUS n GAGAl,
30% teori, 70% praktikal,
exam dia 5jam, kena pasang2 wire2 semua, huii,, penat sangat!
masa tu kena la lukis wire2 tu dulu, mana nak susun, tak boleh bertindih, semua guna simbol2 jela, yg lukis2, soalan2 smua dlm kelas teori, 
benda yang membanggakan, aku selalu dpt highest teori n practikal, n aku siap paling cepat, exam 5jam, 2 jam dah siap :D
n aku dah buktikan dekat org2 yg selalu merendah2kan kaum hawa ni masa mula2 masuk dulu, 
tp apa2 pun masa mula2 nak buat wiring tu, susah jugak lah,, luka2 tangan, kena paku, kena cutter, kena hammer paling sakit sebab terhammer tangan, haisshh bila ingat balik masa mula2 tu, sakit tu~~ first time guna benda2 tu.

n first time jugak pasang kipas, bukak kipas, pasang lampu, panjat siling walaupun TAKUT GILA!

yang peliknya, sekarang ni aku BUKAN course ENGINEERING , aku sekarang SAINS KESIHATAN, haha :p
takpe2, pasni bolehlah pasang wire dekat rumah sendiri,, :D


satu benda yang aku perasan, bagi aku semua orang ada bakat masing-masing, cuma NAK ataupun TAKNAK explore bakat yang kita ada, lagi satu bila buat apa2, BUAT BETUL-BETUL~~
walau apa pun cabaran, ujian, yang kita hadapi, BUAT SEHABIS BAIK,
walau sesusah mana pun kalau kita usaha, INSYAALLAH Allah akan tolong kita,
Allah tidak akan mengecewakan hambanya yang berusaha ke jalanNya, :)

bila fikir balik, betullah, Allah dah tentukan yang terbaik untuk kita, alhamdulillah, walaupun rasa SUSAH, tp hasilnya kita akan nampak masa akan datang, insyaAllah :)

*ok, asgment menanti* kbye, Assalamualaikum :)

1 comment:

  1. ahhahah..nice..keep learning..da lame xpegang wire..last mase skola jer..=)

    ReplyDelete