Sunday 28 September 2014

#1 Sharing :)

Assalamualaikum :)

Alhamdulillah, dapat juga berjaga malam ni. Lepas solat maghrib mesti tertidur, baru nak adapt dengan kerja. Kerja lagi penat dari study, seriously. Sebabnya, bergerak ke sana ke mari then kalau ikut supervisor untuk in-patient memang akan turun naik ward. Sangat kagum dengan therapist dekat sini (tempat dirahsiakan:)), sebabnya kadang-kadang sampai lambat turun lunch sebab patient ramai. Kalau macam ada yang sangka semua government staff akan break pukul 10 pagi, dekat sini tidak sama sekali. Pukul 8 pagi, dah ada patient tunggu dekat luar. Straight, sampai pukul 1 petang baru department kosong. Sesi petang pun sama, lunch dan solat zohor 1 jam then 2 petang patient dah datang sampailah 5 petang. Untuk case orthopaedic memang selalu full, sampai kadang-kadang tak cukup tangan. Kagum juga therapist yang menjaga area orthopaedic untuk out-patient, dalam 1 jam boleh handle sampai 4 patient. Dalam 1 jam semua case berbeza, ada kena buat splint, ada kena buat pressure garment, ada kena train berjalan untuk patient amputation above knee or below knee.

Lupa nak explain, term dekat atas. Kalau in-patient adalah patient yang dalam ward. Kalau out-patient adalah patient yang ulang alik hospital. Pressure garment function dia banyak depends on case, secara ringkasnya macam stoking.

2 hari ni memang ramai patient amputation yang datang department, untuk pengetahuan amputation ni maksudnya tiada anggota kaki atau tangan. Jadi, untuk amputation bahagian kaki mostly adalah post-diabetes ataupun post-accident. Untuk post-diabetes kadang-kadang ada yang kali ke-tiga anggota kaki dipotong, mula-mula bahagian bawah lutut, selepas itu bahagian atas lutut hinggalah peha. Untuk case amputation, kami akan ajar patient untuk buat balutan pada bahagian luka (Stump), secara jujurnya hari ini baru kali pertama balut kaki patient yang amputation above knee. Pada mulanya, try buat balutan dalam keadaan patient duduk. Memang agak susah, position paling senang untuk buat stump bagi patient above knee amputation adalah dalam keadan baring.

Tujuan utama stump untuk mengurangkan bengkak. Selepas luka kering, kami akan ajar scar massage. Tujuan utama adalah mencantikkan parut luka. Selepas luka baik dan tiada bengkak, barulah patient tersebut dapat pakai kaki palsu :)

Selalunya, untuk patient amputation tak kira tangan atau kaki, akan ada phantom limb sensation (rasa kaki ada lagi atau rasa kaki yang sudah tiada bergerak) ataupun phantom limb pain (rasa sakit atau sensitive di bahagian kaki yang tiada). Jadi, untuk menghilangkan perasaan itu kami akan bagi tapping (guna 2 jari then tap dekat bahagian yang sakit) ataupun guna mirror therapy. Selain itu, walaupun bahagian kaki itu sudah tiada tetapi pergerakan untuk kedua-dua kaki memang penting walaupun patient akan gunakan kerusi roda. Tujuannya adalah memastikan kekuatan kaki maintain untuk transfer dari wheelchair ke katil, ke toilet.

Untuk patient amputation, memang banyak sangat therapy yang akan diberikan. Seperti apa yang saya kata dalam entri sebelum ini, therapy bukan sahaja urut-urut :)

Kami juga akan ajar patient untuk cara yang betul transfer dari wheelchair ke katil atau transfer dari wheelchair ke toilet. Perkara ini memang sangat penting untuk memastikan patient independent untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain sendiri. Contohnya, kalau patient tinggal dengan anak yang bekerja, memang perkara ni sangat penting.

Bahasa rojak, sebab tak tahu nak translate full dalam bahasa Melayu. Lain kali kita story lagi :)

Selamat malam.

No comments:

Post a Comment