Saturday 27 September 2014

Assalamualaikum, salam sejahtera :)

Assalamualaikum double triple :)))

Dekat setahun tak update blog, mula-mula sibuk dengan Pilihan Raya Kampus, then sibuk dengan final exam. Jadi marilah kita start buku baru, buku tahun 2014. Kali ni, insyaAllah akan update blog setiap malam. Sebabnya setiap hari ada cerita baru nak kongsi tentang pengalaman clinical untuk final year ni. Rasa rugi kalau tak menaip, untuk rujukan diri sendiri juga pada masa akan datang :)

Alhamdulillah, sekarang bergelar "Pelajar Tahun Akhir", dulu masa tahun 1 tak sabar- sabar nak final year. "Bergelar" bukanlah boleh berlagak dekat semua orang dah jadi senior. Tapi, ada rasa batu dekat bahu sebab setiap pagi sebelum punch card mesti rasa berdebar sebab kita tak tahu hari ini ada kes apa. Terutamanya kes baru. Dulu, bila practical exam kalau buat silap tak apa. Sekarang, kalau buat silap melibatkan orang lain.

Mungkin ada yang tak tahu lagi Occupational Therapist buat apa, kalau dekat hospital patient selalu ingat kami doctor sebab pakai white coat, baca report, tulis report. Tapi kami bukan doctor, kami therapist. Doktor akan diagnose penyakit dan prescribe ubat dan treatment yang perlu diberikan. Occupational therapist terima report dari doctor, yang menyatakan patient ini kena xxxx. So, kami OT akan bagi therapy pada patient itu.

Therapy? Selalu orang ingat therapy ni cuma urut, relaxkan patient. Sebenarnya, ia sangat meluas. Ok, ada 4 general area dalam occupational therapy.

1. Orthopedic and surgical.
Area ni melibatkan patient yang mengalami semua kes-kes patah, kaki tangan patah, kes burn, kes amputation. Secara generalnya, kami akan terlibat secara langsung terhadap physical patient. Treatment yang akan dibuat banyak, common treatment untuk kes fracture adalah splint, strengthening activity. Sepanjang seminggu practical dalam area ni, memang banyak sgt jumpa kes fracture. Termasuklah spinal cord injury (Tulang belakang patah), untuk kes ni berbeza mengikut level of fracture. Kalau bahagian leher, akan menyebabkan penafasan terganggu dan selalunya patient akan bergantung dengan mesen penafasan. Nak cerita memang panjang. InsyaAllah, dalam next -next post akan cerita tentang ni :)

2. Medical Neurology
Untuk area ni, memang sangat meluas juga. Untuk sekarang tak nak story sangat, tunggu 2 bulan lagi. Tapi secara general, dalam area ni banyak melibatkan patient yang mengalami trauma di kepala (Traumatic Brain Injury), Parkinson disease, alzeimer, post-stroke. Seminggu clinical ni, jumpa banyak juga patient. Ada yang accident then mengalami TBI, ada juga yang kena tetak dengan parang. Area ni,banyak melibatkan patient yang mengalami masalah atau kecederaan di otak atau kepala.

3. Psychiarty
Sepanjang semester lepas study tentang psychiatry, memang sangat menarik untuk explore. Rasanya semua tahu kan? Dalam area ni, memang banyak roles of occupational therapist.

4. Pediatric
Dalam area ni, melibatkan semua kes kanak-kanak. Contohnya autism, cerebral palsy, down syndrome dan lain-lain.

Setahun practical dalam 4 area ni, satu area 2 bulan. InsyaAllah, segala ilmu akan dikongsi. Kalau larat untuk menaip waktu malam, adalah update, hee. Cumanya, segala silap dalam medical term silalah tegur yaa :)

Esok kerja, goodnight.

1 comment: