Monday 29 September 2014

#2 Sharing: Paranoia

Assalamualaikum, goodnight!

Haha :)

Okay, now cheq nak story tentang perasaan paranoid cheq setelah seminggu ber-clinical. Memandangkan 3 tahun study theory sahaja, untuk area orthopaedic memang sangat-sangat meluas. Mengikut pemerhatian saya, patient untuk area in adalah post-accident atau MVA (Motor-vehicle accident), diabetes then amputation, factory accident (Terpotong tangan), kes jenayah (Rompak). Walaupun baru seminggu ber-clinical, Alhamdulillah berpeluang jumpa semua case, paginya ikut supervisor untuk home visit patient spinal cord injury (C3-C4). Petangnya, turun naik ward first class then ke ward ICU untuk patient spinal cord injury, then ke ward orthopaedic lelaki dan perempuan.

Untuk case accident, kebanyakanya penungang motosikal. Ada 4 case yang saya ikut, details case seakan-akan sama iaitu lelaki, umur bawa 30 tahun, belum berkahwin, penunggang motosikal. Bila balik rumah, mesti pesan adik jangan naik motor sbb risau. 4 case ni adalah case spinal cord injury di bahagian cervical (bahagian leher). Untuk siapa yang bukan medical based, kalau tulang belakang kita patah ia akan effect dari paras tertinggi tulang itu patah. Jadi, untuk di bahagian cervical selalunya akan effect penafasan. Patient terpaksa bergantung sepenuhnya dengan breathing machine (mesen penafasan). Kadang kala percakapan pun akan terganggu dengan mesen penafasan di bahagian thorax. Patient lumpuh seluruh badan, mengikut condition dan tahap kecederaan tulang belakang.

Bila tengok case ini, teringat mak ayah pernah cakap "Kawan ke, girlfriend ke, boyfriend ke, semuanya tak kemana bila kita sakit". Sayu hati bila tengok ibu salah seorang patient spinal cord injury C3-C4 sentiasa ada disisi anaknya,
ibu itulah yang suapkan makanan,
ibu itulah yang mandikan,
ibu itulah yang pakaikan baju,
ibu itulah ibu itulah yang bagi semangat bila dia ditingalkan oleh bakal isteri.

Kagum....

Bila tengok case macam ini, munasabah diri. Jika Allah kata jadi, jadilah ia. Sekelip mata Allah boleh tarik, tangan kita, kaki kita, organ kita, kulit kita. Semakin umur kita meningkat, semakin tubuh badan kita merajuk dengan kita. Badan kita pun macam kereta, kena protect dari accident or calar, kena servis selalu, kena isi minyak, kena manjakan dia.

Untuk patient amputation pula, buat diri ini takut kena diabetes mellitus (DM). Jadi, pandai-pandailah jaga pemakanan. Sedih bila ada patient kata "rindu kaki" :(

Bayangkan berpuluh tahun kaki kita ada, then tetiba hilang. *Tengok kaki masing-masing
Kalau sayang kaki, kawallah pengambilan gula daripada sekarang.

Ok lah, memalam macam ni cerita tentang kaki, badan hilang pula. Sambung esok, assalamualaikum :)

1 comment:

  1. Best kan kat hospital...huhu tp dulu attach hospital setahun borink plak...mungkin sbb buat bnda sama ari2... Skrang tukar kos dah...amek bnyk jln2 haha... Penat tp best ;) all the best!

    ReplyDelete