Saturday 11 May 2013

Kita semua SAMPAH.

Assalamualaikum..

Wow, sampah? 

Actually ayat "kita semua sampah" daripada seorang sahabat. Masa tu kami sedang berbincang something about respect. Aku sendiri tertanya, kenapa "kita semua sampah? Hina sangat ke KITA?".. 

Macam ni ceritanya.. Dirahsiakan bila. :)

Aku rasa down disebabkan seseorang yang kata macam-macam tentang organisasi kami. Rasa sedih bila orang beranggapan macam tu. Kadang-kadang disebabkan orang lain, kami terkena tempiasnya. Biasalah, kita tak boleh puaskan hati semua orang. Dimana-mana ada kawan, dimana-mana ada musuh. And tak kisah pun, hee. Who cares? I have my own life :p

Kadang-kadang tak terlintas pun nak menunjuk apa yang kita ada (act tak ada apa-apa pun, haha :p) tp orang boleh salah sangka. Itulah PHD bagi aku, perasaan hasad dengki. Tak boleh tengok orang lebih. Ada je tak kena, tengok orang lebih sikit dah tak senang duduk. Mcm mana nak ke hadapan jika asyik memikirkan hal orang?

Analoginya... Macam kita main game snake masa kecik-kecik dulu, perasan tak kalau kita asyik tengok markah kita, kita akan mati cepat. Tapi bila kita main dengan khusyuk, tak kisah markah berapa, masa tu lah kita akan dapat highest score. Betul tak?

Sama la jugak, jika kita asyik memandang orang tu mcm ni, org ni mcm ni. Sampai bila kita tak akan maju. Betul dak?

Kita semua sampah? Kenapa eh? Susah nak explain act.

Walau siapa pun kita, jangan sesekali rasa bangga dengan apa yang kita ada. Apa-apa la, jawatan, kekayaan, ilmu dan sebagainya. Anggaplah kita semua sampah, cuma yg berbeza kita sampah yang bagaimana? Yg boleh buat kraftangan, yg boleh recycle? Yang boleh memanfaatkan orang lain?
Atau sampah yg di tepi jalan? Yg disepak-sepak ditiup angin?

Kenal pasti diri. Kita semua sangat berharga, jangan sia-siakannya. Setiap orang punya impian masing-masing, walau sesusah mana nak capai, walau banyak halangan di hadapan. Please GO for it.

Nothing impossible. Jalan hidup kita, kita yang pilih. Jangan hanya bergantung "dah takdir", yes takdir tetapi siapa yang tentukan? Yes Allah. Tapi siapa yang menjalankannya??

K I T A....

K. demam. pening. berterabur. kbye

Thanks baca. Assalamualaikum. :)



2 comments: